בשר בקר – מדוע לשלב אותו בתפריט ואיך הכי נכון ובריא?

מיתוסים מוטעים רבים קיימיםסביב בשר הבקר, אשר גורמים לרבים מאיתנו להימנע מאכילתו, ואף למנוע אותו מילדינו.
הוא משמין, עתיר כולסטרול, עתיר שומן רווי שמזיק ללב, ובכלל רחוק מלהיות בריא! האמנם? 
מהי האמת לגבי שומן וכולסטרול בבשר בקר?

כשאומרים לנו בשר בקר אנחנו רואים בדמיוננו סטייק 400 גרם עתיר ונוטף שומן.
אלא מה? בבשר בקר יש הרבה פחות שומן וכולסטרול ממה שאנחנו חושבים. יש אפילו נתחים שמכילים כ- 5% שומן בלבד, לאחר שמסירים מהם את השומן הגלוי (נתחים  4,5,6 וגם סינטה ופילה).

מכך אנו מבינים שלא כל נתחי הבקר דומים זה לזה, וקצת הבנה וידע יכולים לכוון אותנו לעשות בחירות נכונות, מיטיבות, מזינות וטעימות.
היום ברור שאפשר לאכול בשר בקר רזה, כחלק מדיאטה מאוזנת מופחתת שומן וכולסטרול, גם כזו שמטרתה להפחית את רמות הכולסטרול בדם ושמירה על בריאות הלב.

לשם כך כדאי להכיר מספר עובדות חשובות :

  • מספר נתחים של בשר בקר מכילים פחות שומן מבשר עוף. כך לדוגמה, מנה של 200 גרם נתח של בשר חזה (לדוגמא), שהוסר ממנו השומן הנראה לעין, מכילה כ- 7 גרם שומן. לשם ההשוואה – מנת ירך עוף ללא עור, שמשקלה 200 גרם, מכילה 4 גרם שומן. מנה של 200 גרם נתח מבושל של בשר חזה, לאחר הסרת השומן הנראה לעין, מכילה 120 מיליגרם כולסטרול. לשם השוואה, מנת ירך עוף ללא העור, שמשקלה 200 גרם, מכילה 160 מיליגרם כולסטרול, ומנת חזה עוף, שמשקלה 200 גרם, מכילה 125 מיליגרם כולסטרול.  מנתונים אלה, ניתן לראות שאפשר לשלב בשר בקר רזה, לפחות כמו בשר עוף  בדיאטה דלת-כולסטרול אם בוחרים את הנתחים הנכונים ומסירים את השומן הגלוי.
  • לאדם שצורך 2000 קלוריות ליום, כמות השומן המכסימלית המומלצת ליום היא 67 גרם וכמות הכולסטרול המכסימלית היא 300 מיליגרם ליום. מנה של 200 גרם כתף (לדוגמא), ללא שומן נראה לעין, מכילה כ- 250 קלוריות, כ- 10 גרם שומן וכ – 110 מיליגרם כולסטרול בלבד, כשליש בלבד מכמות הכולסטרול היומית המומלצת.
  • לא רק הכמות אלא גם האיכות: למעלה משליש מהשומן בבשר בקר הוא שומן חד בלתי רווי – כמו סוג השומן בשמן זית . לשומן חד בלתי רווי השפעה חיובית על שומני הדם ועל הפחתת הסיכון למחלות לב.

למה בכלל כדאי לאכול בשר בקר?

בשר בקר מכיל רכיבי תזונה חיוניים ביותר לבריאות כמו חלבון, ברזל, אבץ וויטמין B12 .
אכילת בשר בקר לאחר הסרת השומן הנראה לעין, יכולה להיות חלק ממסגרת של תזונה בריאה, ואף חלק מדיאטה להפחתת משקל.
מנת הבשר המומלצת ליום היא כ – 100 גרם לאחר ההכנה. אפשר לבחור נתחים רזים כמו פילה, סינטה, פילה מדומה, צוואר, כתף מרכזי וצלי כתף ולהרחיק שומן נראה לעין, לפני הכנת הבשר.

רצוי להכין את הבשר בשיטות כמו בישול וצלייה, מבלי להוסיף כמויות גדולות של שומן
את הבקר נהוג לאכול בדרך כלל בארוחות סוף השבוע, בשל התפיסה שלו כמזון חגיגי.
מה יותר פשוט מצלי כתף פרוס דק? מנה אחת מספקת מעט קלוריות, שכן זהו נתח דל בשומן. הסרת השומן הגלוי לאחר הצליה משדרגת עוד יותר את הבריאות, בלי לפגוע באיכות הטעם.

תבשילי קדירה מתאימים לסוף השבוע, גם לשומרי השבת, שכן אפשר להניח להם להתבשל בחום נמוך גם במהלך כל השבת.
מעבר לכך, בשביל לאכול סטייק איכותי לא צריך לחכות לסוף השבוע או לצאת לאכול בחוץ. מחבת כבדה, מעט שמן, מלח גס ומעט פלפל שחור – עושים את העבודה.

למה רצוי לשלב בשר בקר בתפריט של ילדים?

כל הורה שואף שילדיו יהיו בריאים, יתפתחו היטב ויצליחו בלימודים. היכולת לחשוב, לזכור ולפתור בעיות, מיוחסת בעיקר לגורמים תורשתיים או סביבתיים, אלא שבשנים האחרונות הוכח כי גם תזונה בלתי מאוזנת אצל ילדים ומחסור ברכיבים כמו ברזל, ויטמין B-12 ואבץ, משפיע באופן משמעותי על חוסן גופם ויכולת הלמידה של הילדים.

בשר אדום הוא המקור התזונתי הטוב ביותר לברזל ואבץ, החיוניים במיוחד ליכולת הלמידה.

זאת, בנוסף להיותו מקור מעולה לחלבון איכותי ולויטמינים מקבוצה B, כולל B12.

אלו הן אבני הבניין לגדילה ולהתפתחות תקינות!

מנה אחת של בשר בקר מספקת את כל הכמות היומית המומלצת של ויטמין B12 ושל אבץ! וכ- 30% עד 40% מהכמות היומית המומלצת של ברזל (תלוי בגיל).

 

למה ברזל חשוב לילדים במיוחד?

צריכת הבשר בישראל היא מהנמוכות בעולם. כתוצאה מכך, בין השאר, המחסור התזונתי בברזל בילדים שכיח בישראל.  כ- 10% מהתינוקות בישראל עד גיל שנתיים סובלים מאנמיה הנובעת ממחסור בברזל (פי 3 מילדים בארצות מערביות אחרות). נוסף על כך – שיעור דומה של ילדים שאינם אנמיים, אך כמות הברזל בגופם נמוכה מהדרוש.

מחסור בברזל בשנות החיים הראשונות אינו גורם רק לאנמיה (חוסר דם), אלא עלול לפגוע גם בהתפתחות הקוגניטיבית והתפתחות מערכת החיסון. ילדים הסובלים ממחסור בברזל הם עייפים יותר, מרוכזים פחות, ורגישים יותר לזיהומים ולהידבקות במחלות.
תרד, ירקות, עלים ירוקים, קטניות ודגנים מלאים הם מקורות תזונתיים צמחיים לברזל, אך ספיגתו של מינרל זה מן הצומח נמוכה באופן מאד משמעותי מזו של ברזל הנמצא בבשר.

בשר בקר הוא המקור הטוב ביותר לברזל הן מבחינה כמותית והן מבחינה איכותית.

ב- 100 גרם בשר בקר כ- 2.5 מ"ג ברזל, שהם כ- 1/3 מהכמות היומית המומלצת בגיל 1-3  ורבע מהכמות היומית המומלצת לילדים בגילאי 4-8!

כיצד להעשיר את תפריט הילדים בבשר בקר?

לפעמים נדמה לנו שהכי בריא, נכון, פשוט וקל זה להוציא שניצל מוכן מהמקפיא, לחמם אותו לילד ולעשות V על ארוחת צהרים עם קצת פתיתים, ספגטי או אורז ליד.
אבל, זה רק נדמה. זה לאו דווקא הכי בריא וגם לא הכי מזין.

נדמה לנו גם ששילוב של בקר בתפריט הוא מורכב ודורש משאבים של ידע וזמן.
הבשורה היא: פשוט וקל, וחשוב וחיוני ובריא לשלב בתזונה שלנו וגם של ילדינו בשר בקר.

רוב הילדים אינם אכלני סטייקים…יש דברים שבאים עם הגיל…את הבשר אפשר להכניס לתפריט הילדים באופן מעט עקיף, וכך ללמד אותם את אהבת הבקר. ילדים אוהבים קציצות, ספגטי בולונז, וכן תבשילי קדירה המוגשים על גבי אורז או קוסקוס.

אפשר לשלב בתזונה היומית נתח של בשר בקר רזה, מבלי לעבור את כמות השומן או הכולסטרול המומלצת ליום, ויחד עם זאת, לקבל כמות משמעותית של אבץ, חלבון וויטמין B12 ורכיבי תזונהנוספים החיוניים לבריאות.